معرفی کتاب رمز موفقيّت استاد مطهري

شروع موضوع توسط قلم ‏06/09/2012 در انجمن کتاب شناسی

  1.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    معرفی و خلاصه ای از کتاب رمز موفقيّت استاد مطهري


    [​IMG]

    درباره موفقيّت، از جهات گوناگون اظهار نظرهاي متفاوت و فراواني شده است. موفقيّت هميشه در رابطه با افراد و اعمال آنها مطرح بوده است. به عبارت ساده ميتوان گفت: سبقت گرفتن انسان از افراد هم سطح را در جنبه هاي مختلف«موفقيّت» مي نامند. موفقيّت در هر كاري مستلزم تحمّل رنج و مرارت هاي بسياري است كه براي رسيدن به آن بايد بهايش را پرداخت. استاد مطهّري يكي از بارزترين شخصيّت هاي علمي و فرهنگي است كه موفقيّتهاي پي در پي در جهات مختلف بدست آورد.

    كتابي كه خلاصه آن از ديد شما مي گذرد، رازهاي مهم كاميابي و موفقيّت استاد مطهّري را با زباني رسا و ساده بيان كرده به گونه اي كه مفيد و سودمند براي تمام طبقات جامعه است. مؤلفان اين كتاب ارزشمند، مطالب خود را در سيزده فصل به رشته تحرير در آوردند و ما به بيان شمّه اي از اين مطالب سودمند مي پردازيم:

    نام كتاب: رمز موفقيّت استاد مطهري
    با مقدمه: آيت الله جعفر سبحاني
    مؤلفان: حميد نگارش- علي باقي نصرآبادي
    كتاب برگزيده حوزه علميّه قم در سال1378، نشر خرّم، قم، 286 صفحه


     
    بـهار, قلم, پینوکیو و 1 کاربر دیگر از این پست تشکر کرده اند.
    #1
  2.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    فصل اوّل: استاد از منظر بزرگان:

    امام خميني(رحمه الله علیه ) فرمودند:« مرحوم مطهري در اسلام شناسي و فنون مختلفۀ اسلام و قرآن كريم كم نظير بود. از شخصيت هايي بود كه حاصل عمرم محسوب مي شد. آثار قلم و زبان او بي استثنا آموزنده و روان بخش است و مواعظ و نصايح او كه از قلبي سرشار از ايمان و عقيده نشأت مي گرفت، براي عارف و عامي سودمند و فرح زاست. آثاري كه از اوست، بي استثناء، همۀ آثارش خوب است و من كس ديگري را سراغ ندارم كه بتوانم بگويم بي استثناء آثارش خوب است. خداي را شكر كه آنچه از اين استاد شهيد باقي است، با محتواي غني خود مربي و معلّم است[1]

    مقام معظم رهبري:آثار استاد شهيد مطهّري مبناي فكري نظام جمهوري اسلامي ايران است.[2] يكي از عناصري كه بنيۀ اصلي فكر اسلامي من را پايه گذاري كرده است، سخنراني هاي بيست سال پيش آقاي مطهّري است. شهيد مطهّري نادرۀ زمان ما بود.[3]

    علامه طباطبايي: «مرحوم مغفور مطهّري دانشمندي متفكّر و محقّق كه داراي هوشي سرشار و فكري روشن و ذهني واقع بين بود، تأليفاتي كه از خود به يادگار گذاشته...اعجاب آور است.[4]مرحوم مطهّري علاوه بر مسأله تقوا و انسانيّت و جهات اخلاقي كه انصافاً داشت، يك هوش فوق العاده اي داشت و هر چه مي گفتيم، هدر نمي رفت. مطمئن بودم هدر نمي رفت.[5]

    در اين فصل گفتار هاي پر باري از حجه الاسلام هاشمي رفسنجاني و آيات عظام مشكيني، جوادي آملي، فاضل لنكراني، مهدوي كني، موسوي اردبيلي، جعفر سبحاني، امامي كاشاني، محلاّتي، خزعلي، خويي، و همچنين دكتر شهيد مفتّح و شهيد بهشتي دربارۀ استاد مطهّري آمده است كه خوانندگان را به مطالعۀ دقيق آن كتاب ارجاع مي دهيم.[6]



    ---------------------------------
    [1] رمز موفقيت استاد مطهري،ص 23؛ به نقل از شيخ شهيد ص11،33،37،45.
    [2] رمز موفقيت استاد مطهري،ص24؛ به نقل از تاوان عشق، جواد محقق،ص14.
    [3] رمز موفقيت استاد مطهري،ص24، به نقل از ويژه نامه ششمين سالگرد شهادت استاد مطهري، ارديبهشت64،ص243.
    [4] رمز موفقيت استاد مطهري،ص25؛به نقل از تاوان عشق، جواد محقق،ص16.
    [5] رمز موفقيت استاد مطهري،ص25؛ به نقل از پيام انقلاب،ش31، 1360.
    [6] رمز موفقيت استاد مطهري،ص 25-29.
     
    بـهار, قلم, پینوکیو و 1 کاربر دیگر از این پست تشکر کرده اند.
    #2
  3.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    رموز موفقیت استاد مطهری در سیره خانوادگی ایشان:



    در فصل دوم تا فصل پنجم ، شانزده مورد به صورت پراکنده در کتاب، از خصوصيات خانوادگي استاد مطهّري بیان شده است كه جزو رموز موفقيّت استاد مطهري است و ما آنها را به طور دسته بندی شده، برجسته کرده و مشخص خواهيم كرد.

    در اين فصل ابتدا به بيان عنايت خاصّ الهي نسبت به ايشان، قبل از تولّدشان پرداخته است [1]و سپس به عنوان اوّلين راه براي كسب توفيق انسان هاي بزرگ از جمله استاد شهيد، دعاي والدين را بيان مي دارد.

    1. دعاي والدين در حق استاد. [2]


    2. احترام و نيكي فراوان استاد نسبت به والدين:

    استاد شهيد مطهّري نصيحت ها و پندهاي گرانبهايي را در مورد احترام، دعاي خير و نيكي به والدين و همچنين رعايت حقوق والدين به فرزندانشان گفته بودند:
    «گه گاه كه به اسرار وجودي خود و كارهايم مي انديشم، احساس مي كنم يكي از مسائلي كه باعث خير و بركت در زندگيم شده و همواره عنايت و لطف الهي را شامل حال من كرده است، احترام و نيكي فراواني بوده است كه به والدين خود كرده ام، به ويژه در دوران پيري و هنگام بيماري علاوه بر توجّه معنوي و عاطفي(با وجود فقر مالي و مشكلات مادّي در زندگيم) تا آنجا كه تواناييم اجازه مي داد، از نظر هزينه و مخارج زندگي به آنان كمك و مساعدت كرده ام.» [3]

    از استاد مطهّري متجاوز از هفتاد نامه خطاب به پدرشان در ايّام طلبگي و پس از آن به يادگار مانده كه در تمامي آنها پدرشان را با لفظ
    «روحي فداك» مورد خطاب قرار داده است.[4]



    -----------------------------------
    [1]رمز موفقيت استاد مطهري،ص 33.
    [2]رمز موفقيت استاد مطهري،ص 34.
    [3]رمز موفقيت استاد مطهري،ص 37؛ ‌به نقل از سرگذشتهاي ويژه از زندگي استاد شهيد مرتضي مطهري، تهران، 70، ج2، ص149.
    [4]رمز موفقيت استاد مطهري،ص 37؛ به نقل از شيخ شهيد، ص22.
     
    بـهار, قلم و مدیر انجمن فرهنگی از این پست تشکر کرده اند.
    #3
  4.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن


    3. ارتباط محكم با خالق خويش:


    همسر آن حكيم فرزانه مي گويد: «استاد مطهّري معنويّتي از خود باقي گذاشت و رفت...تقواي شگفتي داشت...هميشه جمله اي را قرائت مي نمود كه در نظر ما نقش بسته و آن اينكه در همه حال بدانيد كه بندۀ خداييد و در كارها ناظر اعمالتان است و بازگشت شما به سوي اوست.»[1]

    4. تزكيه نفس:


    انسان به وسيله «مخالفت با نفس» و كنترل خويش، مي تواند به كمالات روحي دست يافته و از اخلاق انساني و اسلامي بهره مند شود و در اثر كمالات روحي، بسياري از مشكلات خود و ديگران را به آساني برطرف كند. مخالفت با نفس نه تنها مانع هدر رفتن كمالات روحي و آسماني در انسان مي شود، بلكه بر اثر تقويت روحي، يك انسان معمولي را مبدّل به يك انسان فوق العاده صاحب اراده و با شخصيت مي نمايد.
    [2]

    5. اخلاص در كار:


    اخلاص اكسير نابي است كه «عبادت» را قابل عرضه در پيشگاه الهي مي كند و عمل بدون اخلاص چون «خانه بر ماسه بنا كردن» است، عابدان خردمند جز با اخلاص به پرستش نمي ايستند و جز با نيّت پاك به ستايش نمي نشينند. شهيد استاد مطهّري در زمينه اخلاص در كار مي فرمايند: «كار براي خود كردن نفس پرستي است، كار براي خلق كردن بت پرستي است، كار براي خدا و خلق كردن شرك و دوگانه پرستي است، كار خود و كار خلق براي خداكردن توحيد و خداپرستي است.» [3] بديهي است كه در اين صورت خداوند كار فرد را به نحو احسن اصلاح مي فرمايد.


    -----------------------------
    [1] رمز موفقيت استاد مطهري،ص43؛ به نقل از مجله پيام زن، سال هفتم،ش سوم، ش پياپي75، خرداد1377، ص40.
    [2] . رمز موفقيت استاد مطهري، ص50؛ براي اطلاعات بيشتر ر.ك: كتاب هاي تعليم و تربيت در اسلام،ص321؛ فلسفه اخلاق، ص139.
    [3] رمز موفقيت استاد مطهري، ص50؛ به نقل از جهان بيني توحيدي، مرتضي مطهري، ج2،ص83.
     
    بـهار, قلم و مدیر انجمن فرهنگی از این پست تشکر کرده اند.
    #4
  5.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن

    6. توكّل به خداوند در همه امور:


    همسر استاد شهيد مي گويد: «هرگز از حوادث پروا نداشت و در كارها به خدا توكّل مي كرد. از غيبت و دروغ شديداً احتراز مي نمود.»[1]

    7. دوام طهارت :

    همسر ايشان مي گويد: «در مدّت بيست و شش سالي كه با ايشان زندگي كردم، در تمام طول شبانه روز، نيم ساعت بي وضو نبود. هميشه تأكيد مي نمود، با وضو باشيد.»[2] «استاد همواره با وضو در كلاس دانشگاه حضور مي يافتند و حضورشان آن چنان روحانيّتي به مجلس مي بخشيد كه مستمع، با تمام وجود، معنويّت و قداست آن را در مي يافت و به نسبت آمادگي اش در جذبه هاي آن مستغرق مي گرديد.»[3]

    8. توسّل به اهل بيت(عليهم السلام) :

    توسّل به اهل بيت(عليهم السلام) انسان را در درگاه خداوند، آبرومند مي سازد و باعث تقرّب انسان به پروردگار متعال مي شود. مردان بزرگ حتي براي كشف مجهولات و پي بردن به حل مشكلات علمي دست به توسّل مي زنند تا در اثر كسب فيوضات از خاندان وحي، گره از كار مشكلات علمي خود بگشايند.[4]


    --------------------------
    [1] رمز موفقيت استاد مطهري،ص43؛ به نقل از مجله پيام زن، سال هفتم،ش سوم، ش پياپي75، خرداد1377، ص40.
    [2] رمز موفقيت استاد مطهري،ص43؛ به نقل از مجله پيام زن، سال هفتم،ش سوم، ش پياپي75، خرداد1377، ص40.
    [3] رمز موفقيت استاد مطهري، ص51.
    [4] رمز موفقيت استاد مطهري، ص53؛ براي آگاهي بيشتر ر.ك: اسرار موفقيّت، سيد مرتضي مجتهدي،ج2،ص131.
     
    قلم و مدیر انجمن فرهنگی از این پست تشکر کرده اند.
    #5
  6.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن

    9. نيايش و دعاي مستمر:


    همه هستي وابسته به ذات اقدس إله هستند. از لطف بي كران خدا نسبت به پديده ها، اين است كه هر موجودي در حدّ استعداد خويش، در هر موقعيّتي كه اراده كند، مي تواند با كردگار خود، رابطه برقرار سازد. دعا و نيايش مستمر مانند ديگر نكات آموزنده در زندگي پر بار استاد مطهّري نظم و وقت خاصي داشت. چون استاد مقيّد بودند آخر روز جمعه دعا بخوانند در نتيجه در يك جلسه اي در منزل يكي از دوستانشان با متانت و بزرگواري و شرم و حيا به حاظرين در جلسه فرمودند كه «من با اجازه مي خواهم يك مقداري دعا بخوانم. ساعت آخر روز جمعه است. اگر يك جاي خلوتي هست من بروم قدري دعا بخوانم و همين كار را هم كردند.»[1]

    10. اميد وار بودن به هدف متعالي:

    با توجه به درسهاي انسان سازي كه از مكتب اهل بيت(عليهم السلام) مي آموزيم، اين حقيقت را مي يابيم كه آرمان هاي بزرگ و اهداف و مقاصد عالي، از اموري است كه خاندان وحي(عليهم السلام) ، همواره همه دوستان و شيفتگان خود را به سوي آن فرا خوانده اند. شهيد مطهّري از جمله انديشمنداني بود كه به هدفش كه پياده كردن احكام متعالي اسلام ناب محمّدي(صلي الله عليه و آله) بود ايمان و اعتقاد راسخ داشت به طوري كه هيچ عاملي حتي تهديد به مرگ شدن، نتوانست او را از هدف و راه بلندي كه در پيش گرفته بود منصرف سازد[2].

    11. نماز اوّل وقت:


    حضرت علي(عليه السلام) فرمود: «رسول خدا(صلي الله عليه و آله) هيچ چيز را بر نماز مقدّم نمي داشت و آنگاه كه وقت نماز مي شد، گويي، هيچ دوست و آشنايي ندارد.»[3] استاد شهيد مطهّري با تأسّي از رهبران الهي، مقيد به نماز اوّل وقت بودند و هيچ كاري در موقع نماز براي ايشان به اندازه نماز به موقع اهميّت نداشت. حتي ديگران را هم در محيط هاي علمي و دانشگاهي تشويق به برگذاري نماز اوّل وقت مي كرد.[4]



    --------------------------
    [1] رمز موفقيت استاد مطهري، ص58؛ به نقل از ياد نامه اولين كنگره بررسي و شناخت ابعاد فرهنگي، علمي استاد شهيد مطهري،ص49.
    [2] رمز موفقيت استاد مطهري، ص59.
    [3] رمز موفقيت استاد مطهري، ص63؛ به نقل از مجموعه ورّام، ص323.
    [4] رمز موفقيت استاد مطهري،ص64.
     
    بـهار, قلم و مدیر انجمن فرهنگی از این پست تشکر کرده اند.
    #6
  7.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    12. تهجّد و نماز شب:

    مناجات ها و نماز هاي شب استاد شهيد مطهّري حالت ويژه اي داشت. سروش نيمه شبان استاد مطهّري هنگام نماز شب اين بود: نخوابيد، شيطان خوشحال مي شود. رهبر انقلاب مي فرمايند: «اين مرد نيمه شب تهجّد با آه و ناله داشت، نماز شب مي خواند و گريه مي كرد، به طوري كه صداي گريه و مناجات هاي او افراد را از خواب بيدار مي كرد... »[1]

    13. قرائت و انس با قرآن:

    ارتباط استاد با قرآن از چند جنبه، قابل توجه است: « جنبه اوّل عشق و علاقه شخصي او نسبت به اين كتاب مقدّس و انس خاص او به تلاوت و سيراب كردن روح تشنه اش از اقيانوس بي كران و زلال قرآن بود. جنبه دوم، تلاش و فعاليّت هاي ويژه او براي تفسير اين كتاب مقدس بود. و جنبه سوم، مبارزه خستگي ناپذير او با برداشت هاي غلط و انحرافي از قرآن توسط دست هاي پيدا و پنهان و دشمنان آگاه و دوستان ناآگاه مي باشد.[2]استاد مطهّري در نامه اي به يكي از فرزندانش مي نويسد:«...حتي الامكان از تلاوت روزي يك حزب قرآن كه فقط پنج دقيقه طول مي كشد مضايقه نكن و ثوابش را هديه روح مبارك رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) بنما كه موجب بركت عمر و موفقيّت است إن شاالله.»[3]

    14. نظم در امور، تنظيم وقت و استفاده مفيد از عمر:

    نظم و انظباط نه تنها از رازهاي پيروزي و موفقيّت مردان بزرگ مي باشد، بلكه كاخ آفرينش هستي روي نظم و انظباط استوار شده است. [4]نظم و برنامه، سامان دهندۀ زندگي و وسيله اي مؤثّر براي رسيدن به اهداف بزرگ است.عمل به برنامه اي صحيح، انسان را منظّم، متعهّد و معتقد به آنچه را كه انجام مي دهد مي نمايد. همسر استاد شهيد اين چنين مي گويد: «در تنظيم وقت ابتكاري عجيب داشت و چنان اوقات شبانه روزي خود را تنظيم مي نمود كه به همه كارهايش مي رسيد. گويي خداوند به وقت او بركت داده بود.» ايشان با آن همه مشغله اي كه داشتند باز هم از كارهاي خانه غافل نشده و همچون امام علي(عليه السلام) به همسر خود كمك مي نمودند. همسر ايشان مي گويد: «هر چه از صفا و محبت ايشان بگويم كم گفته ام. بيشتر صبح ها چاي دم مي كردند. در تمام طول زندگي ياد ندارم كه به من گفته باشند يك ليوان آب به ايشان بدهم.»[5]

    15. كوشش و پر كاري:

    صفحات گيتي و نظام آفرينش گواه روشني است كه كاميابي و موفقيت هر موجودي وابسته به فعاليت و كوششش اوست. سعادت و خوشبختي در خانه كسي را مي زند كه ساعي و كوشا باشد [6]....ناپلئون شبانه روز پنج ساعت مي خوابيد و بقيّه ساعات را مشغول كار بود...نيوتن مي گويد: اگر من به جايي رسيده ام بر اثر كار و كوشش است. دكتر حدّاد عادل يكي از شاگردان استاد مطهّري مي گويند: «ايشان به اندازه سه برابر يك استاد رسمي دانشگاه تدريس مي كردند. يك استاد دانشگاه اگر شش ساعت در روز تدريس مي كرد، وظيفۀ خود را انجام مي داد؛ امّا استاد مطهّري در دو روزي كه به قم مي رفتند، مقدار تدريسشان از استادان رسمي بيشتر بود.»[7] «استاد سبحاني مي گويد: از استاد مطهّري سؤال شد كه شما چقدر مطالعه و تحقيق مي كنيد، استاد در پاسخ گفته بود: در حدّ مرگ»[8]

    16. صبر و ظفر:

    مردان بزرگ الهي براي رسيدن به نتيجه هاي شيرين و دلخواهي كه در انتظار آن هستند همواره صبر را پيشه خود مي كنند و معتقدند براي دستيابي به گنجينۀ اسرار بايد كليد آن كه«صبر» است در اختيار داشته باشند. حضرت امام حسن مجتبي(عليه السلام) در يكي از خطبه هاي خود مي فرمايند: «اي انسانها، آنچه را كه دوست داريد به آن نخواهيد رسيد مگر آنكه صبر كنيد بر آنچه از آن كراهت داريد.»[9]


    ---------------------------------
    [1] رمز موفقيت استاد مطهري، ص66؛ به نقل از جاده عشق، محمد مهدي عليقلي،ص90
    [2] استاد مطهري و قرآن،روزنامه جمهوري اسلامي،9/2/76،ص15
    [3] رمز موفقيت استاد مطهري، ص69؛ به نقل از جلوه هاي معلمي استاد مطهري،ص41-42
    [4] ر.ك: رمز پيروزي مردان بزرگ، جعفر سبحاني.
    [5] رمز موفقيت استاد مطهري،ص43؛ به نقل از مجله پيام زن، سال هفتم،ش سوم، ش پياپي75، خرداد1377، ص40.
    [6] رمز موفقيت استاد مطهري،ص 87؛ به نقل از رمز پيروزي مردان بزرگ، جعفر سبحاني،ص18-24.
    [7] رمز موفقيت استاد مطهري،ص 87؛ به نقل از جلوه هاي معلمي استاد مطهري،ص100.
    [8] رمز موفقيت استاد مطهري،ص 88؛ به نقل از مطهري مطهّر انديشه ها، محمّد حسين واثقي راد، ص186.
    [9] بحار الانوار، علامه مجلسي،ج44، ص50.
     
    بـهار, pajoheshgar, قلم و 2 کاربر دیگر از این پست تشکر کرده اند.
    #7
  8.  

    حديد کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏14/03/2012
    ارسال ها:
    1,036
    تشکر شده:
    2,580
    امتیاز:
    0
    اين چند موردي كه بصورت خلاصه نويسي اينجا آورديد خيلي ارزشمند است وراهگشا

    واينها در زندگي امروزي بيشتر از همه زمانها مورد نياز است

    همه دنبال موفقيت هستند،ولي از شاه كليدها وكدها غافل هستند
     
    بـهار, pajoheshgar, قلم و 2 کاربر دیگر از این پست تشکر کرده اند.
    #8
  9.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    اين شانزده مورد از موارد مهمّي بود كه مؤلّفين اثر به طور پراكنده در فصول دوم تا پنجم بيان داشته اند.

    فصل ششم به بيان نگرش هاي ديني و فرهنگي استاد پرداخته و جايگاه استاد را در احياي انديشه هاي ديني بيان داشته و نقش استاد را در بيان كج انديشي هاي ديني، آسيب شناسي ديني بيان مي دارد.

    استاد شهيد مطهّري اصولي را براي كارآمدي دين تبيين كرده اند:

    1.فطري بودن احكام، ارزشها، مقرّرات و قوانين ديني.
    2. دميدن روح حماسه در دين
    3. خرافه زدايي از سيماي دين
    4. عقل مداري
    5. مرزباني. همچنين از نظر استاد مطهّري عوامل آسيب هاي فرهنگي به دو عامل بيروني(ادعاي برتري طلبي فرهنگ بيگانه، طرح شبهات فرهنگي و سياسي، فشار هاي اقتصادي و سياسي) و عامل دروني(عدم مشاركت عناصر فرهنگي، تحريف مفاهيم و اصول فرهنگي، عدم وجدان واحد جمعي، عدم اعتدال فرهنگي، فراموشي تجربه موفّق فرهنگي، عدم سازماندهي فرهنگي) تقسيم مي شوند.[1]

    در فصل هفتم كتاب به زواياي علمي استاد مطهّري پرداخته شده و در فصل هشتم ويژگي هاي مهّم در آثار استاد را اين گونه بر شمرده اند:

    1.پيرايه زدايي از دامن معرفت ديني
    2. زمان شناسي و حضور در زمان و هماهنگي با نيازها
    3. آزادي و حريّت قلم
    4. نگرش سيستمي يا جامع نگري
    5. آرمان گرايي و مسئوليّت پذيري در پژوهش هاي استاد
    6. رسايي و تازگي قلم.


    ---------------------------------
    [1] براي اطلاعات بيشتر ر.ك: رمز موفقيت استاد مطهري،ص 125-146.
     
    بـهار, مدیر انجمن فرهنگی و pajoheshgar از این پست تشکر کرده اند.
    #9
  10.  

    بـهار کاربر مجرب کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏17/05/2012
    ارسال ها:
    611
    تشکر شده:
    1,725
    امتیاز:
    0
    شغل :
    لیعبدون
    محل سکونت:
    هر جا که خدا بخواهد

    این طور که این جا نوشته شده ، انگار که من اون کتاب رو خوندم.
     
    مدیر انجمن فرهنگی از این پست تشکر کرده است.
    #10
  11.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    فصل نهم به روش شناسي استاد در تدريس، مطالعه و تحقيق اينگونه پرداخته است:

    استاد و روش تدريس:

    1. يكي از مهمترين مسائلي كه در متد و سبك و تدريس استاد وجود داشت، اين بود كه قبل از ورود در اصل درس يك مقدّمه تاريخي بيان مي كردند و با احاطه اي كه بر اقوال پيشينيان داشتند، سير تحوّل و ريشه و سابقه مطلب را بيان مي كردند تا شاگرد نپندارد كه اين بحث نو ظهور است و در اين خصوص نظرات متفكّرين غربي را نيز مي آوردند و به واسطه همين مقدّمه چيني مناسب، توجّه مخاطبين جلب مي شد و با تمام وجود به درس دل مي سپردند.

    2.شهيد مطهّري از آنجا كه فكر قوي داشتند و به مسائل فلسفي و منطقي خيلي زياد وارد بودند در هر بحثي كه وارد مي شدند اين توانايي منطقي و فلسفي را در نحوۀ عرضه كردن آن بحث هم اعمال مي كردند حتّي اگر تدريس فلسفه داشتند باز با نظم خاصّ فلسفي، اركان واصول يك بحث را از بخش هاي فرعي آن جدا مي كردند و با اين متد سعي داشتند در يك بحث بخش هاي اصلي و علّت هاي عمده را از قسمت هاي فرعي جدا كنند، جنبه اصلي را خوب توضيح مي دادند و از نظر منطقي ربط مقدمه به نتيجه هاي فرعي را خيلي دقيق بيان مي كردند.[1]

    3. از خصوصيات بارز تدريس استاد اين بود كه از موضوع درس خود خارج نمي شدند و حدّ و مرز موضوعات و مسائل را خوب مي شناختند. يك مطلب را تبيين مي كردند و همان را ادامه مي دادند. نه تنها خود از موضوع مورد نظر خارج نمي شدند بلكه اجازه هم نمي دادند كه شاگردان با سئوالات متفرقه مسير بحث را عوض كنند.


    4. استاد مطالب را به بياني ساده و شيوا به شاگردان خود تفهيم مي كردند.

    5. استاد با تمام وجود و با عشق و علاقه درس را ارائه مي دادند و با صدايي رسا و بلند به گونه اي كه به نقل از اقوال ديگران، با صلابت هر چه تمام تر و با استدلال محكم به جرح و تعديل آن مي پرداختند و به خاطر همين جديّت بود كه شاگرد به هيچ وجه احساس خستگي نمي كرد.

    6. از آنجا كه استاد سراسر وجودش غرق در علم بود هميشه مانند باغباني كه به باغ خود رسيدگي مي كند به باغ دانش خود رسيدگي مي كرد و آن را با طراوت و زنده نگاه مي داشت و به همين جهت درس ايشان هميشه نو بود. ايشان سعي مي كردند هيچ وقت مطالعه را قطع نكنند و هر گاه به كتاب جديدي برخورد مي كردند آن را مطالعه مي كردند.

    7. از ديگر خصوصيات استاد در تدريس، احترام فوق العاده به اساتيد بود به گونه اي كه در فرمايشات ايشان تبلور خاصي داشت به طور مثال وقتي از امام خميني(ره) ياد مي كردند به گونه اي نام مي بردند كه تمام خصوصيّات انسان كامل در ايشان جمع بود.

    8. ايشان به ارتباط علوم و معارف كاملا واقف بودند و در ضمن درس اين ارتباط را بيان مي كردند و به عبارت ديگر چهره يك موضوع را در چند آينه نشان مي دادند يك بار از بُعد فلسفي، بار ديگر از بُعد عرفاني و يا در بُعد روانشناسي و بَعد روي يكي يكي تكيه مي كردند كه اين سبك ذهن شنونده را تربيت مي كرد.

    9. درس استاد يك درس جهت دار بود يعني شاگرد درك مي كرد كه اين بحث به چه درد مي خورد و استاد مطلب را طوري بيان مي كردند كه علاوه بر محتواي درس ارتباطش با ساير مسائل دقيقاً روشن شود.

    10. از مهّم ترين ويژگي تدريس استاد، تسلّط ايشان به موضوع بحث بود. يعني مطلب را خوب فهميده بودند و مطالب درسي چكيده جان ايشان بود.

    11. زندگي استاد كه در حقيقت سراسر سازندگي بود، به دو مرحله ساختن خود و ساختن جامعه تقسيم مي شد. . استاد در تمام طول زندگي خود يك معلّم بود، استاد در حين تدريس درس هم مي خواندند.

    12. شهيد مطهّري بسيار دور انديش و آينده نگر بود. هيچ كاري را بدون تهيّه مقدّمات انجام نمي داد. همواره مي انديشيد كه براي هر كاري از چه كسي بايد استفاده كرد و در حدّ و توان چه كسي است. از خصوصيّاتي كه در حفظ نظم كلاس و به كار گيري همۀ استعدادهاي بالقوه شاگردان بسيار مؤثّر و مفيد است، همين خصيصه است.[2]

    --------------------------------
    [1] رمز موفقيت استاد مطهري،ص 194.
    [2] رمز موفقيت استاد مطهري،ص193-200.
     
    besharat, مهرانه و مدیر انجمن فرهنگی از این پست تشکر کرده اند.
    #11
  12.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    روش مطالعه استاد

    در ادامه اين فصل چگونگي روش مطالعه استاد را ذكر مي كند كه

    استاد مخالف مطالعه بي برنامه و بي ضابطه بودند. استاد در اين خصوص مي فرمايند:

    «افراد از نظر هوش، استعداد و حافظه با يكديگر اختلاف دارند. انسان هاي رشيد از حافظه خود بهره برداري صحيح مي كنند ولي آدمهاي غير رشيد تصور مي كنند حافظه يك انبار است، انباري كه دائماً بايد پر شود و هر چه پيدا كرد بايد آنجا پرت كرد... آدمي كه رشيد است در بهره برداري از حافظه خود دقت مي كند. اوّلين كاري كه انجام مي دهد، عمل انتخاب است. يعني حافظه خود را مقدّس مي شمارد. حاظر نيست هر چه شد در آن سرازير كند، حساب مي كند كه دانستن چه چيزي براي او مفيد است، مفيد ها را درجه بندي مي كند و مفيدترها را انتخاب مي كند، سپس آنها را به حافظه خويش مي سپارد، آنچنان كه امانتي را به اميني سپرده است...يعني به طور دقيق و روشن آن را وارد ذهن مي كند...انسان رشيد كتاب ها را مكرراً مطالعه و دسته بندي و سپس خلاصه مي كند، خلاصه ها را يادداشت كرده و آن را به ذهن مي سپارد و بعد به موضوع ديگر مي پردازد.» [1]

    فصل دهم كتاب پيرامون استاد مطهّري و كلام اسلامي است كه علاقه مندان را به مطالعه كتاب ارجاع مي دهيم.[2]

    فصل يازدهم كتاب به ابتكارات و نوآوري هايي كه استاد مطهري در مقولۀ دين و احياي انديشه هاي ديني و مبارزه با انحرافات و شبهات داشتند، اشاره كرده

    و در فصل دوازدهم به رابطه استاد با دانشگاه و مردم و جوانان اشاره داشته و خاطرات جالب و آموزنده اي را در اين راستا بيان داشته است؛ كه از آن جمله چگونگي برخورد با جوانان را اينگونه بيان مي دارندكه:

    بايد بر اساس منطق و واقع بيني با جوانان برخورد كرده و از افراط و تفريط دوري كرد. بايد اوّلاً نقاط قوّت نسل جوان را به رسميّت شناخت و بدانها احترام گذاشت و نقاط ضعف را به نحو درست به او تذكّر داد و در صدد رفع آن بر آمد و ثانياً به سؤالات و نيازهاي معقول او پاسخ هاي سنجيده داد. و نكته ديگر اينكه الگوي عملي براي اين نسل بايد بود. سرّ اقبال و روي آوردن نسل جوان به امام خميني(رحمه الله) را بايد در اهل عمل بودن ايشان جستجو كرد.
    [3]


    ---------------------
    [1] ر.ك: رمز موفقيت استاد مطهري، ص 200-202؛ به نقل از مجموعه آثار، ج3، ص315و316.
    [2] رمز موفقيت استاد مطهري،ص207-217.
    [3] ر.ك: رمز موفقيت استاد مطهري،ص240-265.
     
    مهرانه از این پست تشکر کرده است.
    #12
  13.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    در فصل آخر كتاب، مؤلّفين به بيان برخي از توصيه ها و هشدارهاي استاد پرداخته اند و ما به چند نمونه اشاره اي خواهيم كرد:

    * «ريشه بيشتر انحرافات ديني و اخلاقي نسل جوان را در لابلاي افكار و عقايد آنان بايد جستجو كرد...»[1]

    * « من تأكيد مي كنم اگر انقلاب ما در مسير برقراري عدالت اجتماعي به پيش نرود، مطمئناً به نتيجه نخواد رسيد... »[2]

    * «اگر كودك نفهمد كه براي چه تشويق و تهديد مي شود، روحش به كلي مشوّش مي گردد و امروز به اين نكته پي برده اند كه بسياري از بيماري هاي رواني در اثر ترساندن ها يا كتك زدن ها و ارعابهاي بيجا در كودكي پيدا مي شود. »[3]

    * «مصائب، وقتي نعمت هستند كه انسان از آنها بهره برداري كند و با صبر و استقامت و مواجهه با دشواري هايي كه مصائب توليد مي كنند روح خود را كمال بخشد... »[4]

    * «يكي از علل عمده عدم موفقيت ما مردم به اصلاح جامعه خود، همين است كه هر فردي آنگاه كه به خودش نگاه مي كند و به اعمال خودش نظر مي افكند، عينك خوش بيني به چشم مي زند و آنگاه كه به ديگران و اعمال آنها نظر مي كند عينك بد بيني و بد گماني و نتيجه اين است كه هيچ كس شخص خود را تقصير كار نمي داند و چنين مي پندارد كه تقصير متعلّق به ديگران است. »[5]

    * «در مكتب پيامبران، انسان بيش از آنكه وابسته به منافعش باشد؛ وابسته به عقيده و مسلك و ايمان است، در حقيقت در اين مكتب فكر و عقيده زيربناست. »[6]


    بحمدالله خلاصه این کتاب، تمام شد.
    امیدوارم مفید حال بزرگواران قرار بگیرد و به صورت چکیده نکاتی را که ذکر شد استفاده کنند و جهت درک بیشتر نکات کتاب، به مطالعه کتاب بپردازند.


    --------------------------------
    [1] مسأله حجاب،ص13.
    [2] پيرامون انقلاب اسلامي،ص60.
    [3] تعليم و تربيت در اسلام،ص60.
    [4] عدل الهي،ص159.
    [5] ده گفتار،ص285.
    [6]شيخ شهيد،ص17.
     
    مهرانه از این پست تشکر کرده است.
    #13
  14.  

    مهرانه کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏18/03/2012
    ارسال ها:
    3,371
    تشکر شده:
    4,554
    امتیاز:
    0
    شغل :
    .
    محل سکونت:
    شهر دکتر خدا دوست پدر پروفسور چشم پزشکی دنیا .....
    این تاپیک بسیار زیبا و اموزنده بود

    یک خسته نباشید جانانه به سرکار سفیر صبای گرامی عرض میکنم

    اجرکم عندا....
     
    #14
  15.  

    HANI20 کاربر تازه وارد کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏19/01/2018
    ارسال ها:
    11
    تشکر شده:
    0
    امتیاز:
    1
    جنسیت:
    زن