خمس در قرآن

شروع موضوع توسط حديد ‏17/09/2012 در انجمن معارف قرآن

  1.  

    حديد کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏14/03/2012
    ارسال ها:
    1,036
    تشکر شده:
    2,580
    امتیاز:
    0
    يكي از بزرگواران ميگفت كه اين همه از احكام خمس ميگوييد آيه اي هم داريد كه در آن خمس بيان شده باشد؟من بهش گفتم بله
    ادامه داد ميشود آن ايه را توضيح بدهيد ونكاتش را هم بگوييد،وبحث خمس را براي ما حل بكنيد؟
    ميشه آياتي كه مربوط به خمس است را بيان نماييد وتوضيح بدهيد؟

     
    غریب از این پست تشکر کرده است.
    #1
  2.  

    ال یاسین کاربر جدید کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏19/05/2012
    ارسال ها:
    53
    تشکر شده:
    82
    امتیاز:
    0
    سلام علیکم

    تنها سوره ای که در خصوص خمس در قرآن است ایه 41 انفال است :

    وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يوْمَ الْفُرْقَانِ يوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيءٍ قَدِيرٌ(الأنفال/41)
    بدانيد هرگونه غنيمتي به دست آوريد، خمس آن براي خدا، و براي پيامبر، و براي ذي‌القربي و يتيمان و مسکينان و واماندگان در راه (از آنها) است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايي حق از باطل، روز درگيري دو گروه (باايمان و بي‌ايمان) [= روز جنگ بدر] نازل کرديم، ايمان آورده‌ايد؛ و خداوند بر هر چيزي تواناست!


    در خصوص احکام خمس به رساله علمیه مرجع خودتون مراجعه کنید .


    خلاصه بحث : خمس پنج یک مال را می گوید در یک سال خمسی یعنی پس از گذشت یکسال شمسی از اولین در آمدی که بدست آورده ایم در آمدها و هزینه های سال گذشته را محاسبه نموده ،‌مقدار باقیمانده را به عنوان خمس می پردازیم .

    خمس در هفت مورد واجب است :1- انچه از خرج سال زیاد بیاید (منفعت کسب) 2- معدن 3- گنج 4- غنائم جنگی 5-جواهری که با غواصی بدست آید. 6- مال حلال مخلوط به حرام 7- زمینی که کافر ذمی از مسلمانانی بخرد.


    خمس یک پنجم از مالی است که به ان خمس تعلق می گیرد.
    خمس را باید دوقسمت کرد : یک قسمت ان سهم مبارک امام و یک قسمت دیگر سهم سادات نیازمند است.
    لازم به ذکر است خمس را باید به مجتهدی که از او تقلید می کنیم یا نماینده او بپردازیم تا به مصارف فوق برسد. یعنی سهم سادات و امام را بدون اجازه مجتهد نمی توان پرداخت مگر این که مجتهد بعدا بپذیرد و اجازه بدهد .
    تکليف فرزندي که پدرش خمس مالش را نمي دهد چيست؟ باید پدرش را امر به معروف نماید .
     
    momeni و غریب از این پست تشکر کرده اند.
    #2
  3.  

    رهنما کاربر مسعتد کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏14/07/2013
    ارسال ها:
    347
    تشکر شده:
    655
    امتیاز:
    93
    [​IMG]

    همانطور که دوست عزیز اشاره فرمودند آیه خمس، آیه ی 41 سوره ی انفال است، که در اینجا به تفسیر مختصری در این باب اشاره می کنیم:

    " غنم"
    - به ضمه حرف اول و سكون حرف دوم- به معناى رسيدن و دست يافتن به فائده است و به هر نوع در آمدی که اعم از جنگ و غیر آن باشد اطلاق می شود.

    " ذی القربی" نیز به معنای نزدیکان و خویشان است و در آیه منظور به نزدیکان حضرت رسول صلوات الله علیه است و البته طبق روایتات قطعی الصدور اینطور بدست می اید که خصوص اشخاص معینی از ایشان می باشد.

    "یتیم" به معنای کسی است که در کودکی پدر خویش را از دست داده باشد.

    جمله ی " إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ" در اینجا به معنای قید امری است که در ابتدای آیه استفاده می شود. امر به دادن خمس.

    که در نتیجه معنای آیه این چنین می شود که خمس خود را بدهید اگر ایمان به خداوند و قرآن دارید که معنای قران نیز از جمله ی "" ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ"- فهمیده می شود.[1]

    نکته ی قابل تامل در آیه این است که کسانی که به هر نوع حاضر به پرداخت خمس مال خود نمی شوند در اصل این افراد به خدا و قرآنش اعتقاد و باور ندارند.
    ...................................................
    [1]. تفسیر المیزان/ ج 9/ ذیل آیه شریفه
     
    momeni از این پست تشکر کرده است.
    #3
  4.  

    عطرسیب کاربر مجرب کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏15/07/2013
    ارسال ها:
    629
    تشکر شده:
    965
    امتیاز:
    0
    شغل :
    استاد حوزه

    بحث اصلی در این آیه درباره لغت غنیمته که ابتدا به معنای لغوی اون اشاره می کنیم
    در لسان العرب" مى‏خوانيم" و الغنم الفوز بالشى‏ء من غير مشقة ... و:" غنم يعنى دسترسى يافتن به چيزى بدون مشقت...."1

    و در كتاب" مفردات راغب" مى‏خوانيم غنيمت از ريشه" غنم" به معنى" گوسفند" گرفته شده و سپس مى‏گويد" ثم استعملوا فى كل مظفور به من جهة العدى و غيره" يعنى:" سپس در هر چيزى كه انسان از دشمن و يا غير دشمن به دست مى‏آورد به كار رفته است.2

    كتاب" قاموس" نيز غنيمت بهمان معنى فوق ذكر شده است.3

    در احادیث هم این واژه به همین معنا زیاد استعمال شده به عنوان مثال مولایمان علی(ع) می فرماید:

    من اخذها لحق و غنم
    ":" كسى كه به آئين خدا عمل كند به سر منزل مقصود مى‏رسد و بهره مى‏برد"4

    با توجه به معنای لغوی این کلمه هست که « علماى شيعه معتقدند كه خمس در هر گونه فايده‏اى كه براى انسان فراهم مى‏گردد واجب است اعم از اينكه از طريق كسب و تجارت باشد، يا از طريق گنج و معدن، و يا آنكه با غوص از دريا خارج كنند، و ساير امورى كه در كتب فقهى آمده است، و مى‏توان از آيه بر اين مدعى استدلال كرد، زيرا در" عرف لغت" به تمام اينها" غنيمت" گفته مى‏شود.»5

    تنها مطلبی که بعضی از مفسران به اون استدلال کردن اینه که چون آیات قبل وبعد این آیه مربوط به جنگه پس اینجا غنیمت فقط درباره غنائم جنگی مطرحه ولی باید بدونیم که شأن نزول عمومیت آیه را تخصیص نمیزنه .درسته که بعضی آیات متناسب با جریانات خاصی نازل میشد ولی با توجه به اینکه قرآن معجزه جاویدان پیامبره وبرای همه اعصار نازل شده نمیشه اون را محدود به مورد شأن نزول کردوجامعیت آیات را از نظر دور داشت
    .
    [HR][/HR]1-لسان العرب،ج5،ص445
    2-مفردات،ص615
    3-قاموس،ج5،ص123
    4-نهج البلاغه خطبه 120
    5-تفسیر المیزان،ج7،ص178

     
    momeni از این پست تشکر کرده است.
    #4
  5.  

    momeni کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏27/03/2013
    ارسال ها:
    158
    تشکر شده:
    212
    امتیاز:
    0
    شغل :
    تاریخ و فقه
    محل سکونت:
    قم
    با تشکر از طرح این بحث .
    پیشنهاد :
    با توجه به این که انکار و یا تردیدی نسبت به تصریح قرآن، به اصل خمس وجود ندارد و تنها اختلاف در متعلقات خمس است که نتیجه ی اختلاف در مفهوم واژه غنیمت می باشد. به نظر می رسد روایات بسیاری که در باب خمس ارباح سنه (درآمد سالیانه) وجود دارد، مبنای حمل واژه قرآنی "غنیمت" بر معنای لغوی شده است .
    چنانچه عزیزان در تطبیق واژه غنیمت بر هر نوع سود ودر آمدی، به این بخش از روایات نیز اشاره داشته باشند، بحث روشن تر خواهد شد. به ویژه اگر مویداتی در این باره از متون روایی عامه (اهل سنت)آورده شود.
     
    رهنما از این پست تشکر کرده است.
    #5