کرامت انسانی . از پست های سیر مطالعاتی ایده ای ها

شروع موضوع توسط قلم ‏03/11/2013 در انجمن انسان شناسی

  1.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    خوشحالم که مطالعاتتون رو به سایت هم کشوندین و ما را هم از مطالعاتتون بهره مند می سازید.


    اما برای خوندنش، مدل های مختلفی می شه انجام داد که با توجه به روحیه جستجوگری انسان و تقویت این روحیه و لذت کشف در شما، این روش را با شما پی خواهیم گرفت. (از مدیریت محترم درخواست می کنیم بعد از مدتی، نوشته های مربوط به هر موضوع را به بخش خود منتقل کنند. پس همین جا پی بگیرید این منبع نور را. )


    برای شروع مطالعاتتون در کتاب میزان الحکمه، از واژه انسان آغاز کنیم.
    خودتان را به جهت اینکه مخلوق خدا هستید و دیگر مخلوقات را ببینید و بشناسید در روایات میزان الحکمه بررسی کنید.
    تا بهتر بتوانیم نعمت های خدا را ببینیم.


    ما هم با شما می خوانیم و همراهیتان می کنیم. بسم الله.
     
    مطهر, مدیر انجمن اعتقادات, عطرسیب و 3 کاربر دیگر از این پست تشکر کرده اند.
    #1
  2.  

    بتول کاربر تازه وارد کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏27/10/2013
    ارسال ها:
    32
    تشکر شده:
    82
    امتیاز:
    0
    ممنوووونم از شما سفیر صبای گرامی که من رو همراهی می کنید.

    در منتخب میزان الحکمه ص98 "انسان"
    از چند بخش تشکیل شده:

    1.کرامة بنی آدم
    2.علة خلق الانسان
    3.ضعف الانسان
    4.قیمة الانسان

    امشب برداشت هام رو از بخش کرامت انسان ها مینویسم.با اجازه.
    انسان دارای کرامته.
    چه کسی به انسان کرامت داده؟خداوند متعال به انسان کرامت بخشیده.[SUP]1[/SUP]
    حالا انسان چه درجه ای از کرامت رو داره؟در واقع انسان بالاترین درجه کرامت رو داره .حتی بالاتر از ملائک.[SUP]2[/SUP]

    همه ی انسان ها کرامت دارن اما هم میتونیم کرامتمون رو به درجه بالاتری برسونیم و هم میتونیم اون رو ضایع کنیم.
    میتونیم درجه کرامت خودمون رو از میان این همه انسان های دارای کرامت،بالا ببریم.انسان میتونه از بین اون همه انسان شبیه به خودش،خودش رو بکشونه بالا.و این نعمت بسیار بزرگیه.[SUP]3[/SUP]

    اما برتری انسان ها نسبت به ملائک بستگی داره:

    ملائک:فقط عقل دارن
    انسان:هم عقل داره و هم شهوت
    حیوان:فقط شهوت داره.

    یک انسان اگه عقلش بر شهوتش غلبه کنه،از ملائک بهتر میشه.
    و اگه شهوتش بر عقلش غلبه کنه،پایین تر از حیوان قرار میگره.[SUP]4[/SUP]
    [HR][/HR]
    1.اسراء،آیه70(و لقد کرمنا بنی آدم..)
    منتخب میزان الحکمه،ص98
    2.حدیث 637(عن رسول الله صل الله علیه و آله:ما شیء اکرم علی الله من بنی آدم.قیل یا رسول الله،و ال الملائکه؟قال الملائکة مجبورون بمنزلة الشمس و القمر)
    3.حدیث 638(عنه:لیس شیءخیرآ من الف مثله الا الانسان)
    4.حدیث639(الامام صادق علیه السلام:و قد سآله عبد الله بن سنان:الملائکة آفضل ام بنو آدم؟_قال امیرالمومنین علیه السلام:ان الله عز و جل رکب فی الملائکة عقلا بلا شهوه.و رکب فی البهائم شهوة بلا عقل.و رکب فی بنی آدم،کلتیهما،فمن غلب عقله شهوته فهو خیر من الملائکه و من غلبت شهوته عقله،فهو شر من البهائم)

     
    مطهر, مدیر انجمن اعتقادات, عطرسیب و 4 کاربر دیگر از این پست تشکر کرده اند.
    #2
  3.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن

    خیلی خوب و عالی. هم خوب مطالعه کردید. و هم دسته بندی خوبی از مطالعاتتون ارائه دادید. ما را به وجد آوردید. احسنتم.
    :kaf:

    در مورد کرامت، با اجازتون یه سوال سخت بپرسم که نکته ظریفی داره و قطعا چند روزی طول می کشه تا بتونین جواب رو بفرمایید. چند روز تحقیقی و زیبا را در پیش روی دارید. :)
    و سوال این هست که:

    خداوند به انسان کرامت بخشیده، یعنی چی کار کرده؟ یه به نوعی مصادیق کرامت انسان چه چیزهایی هستند؟


    خیلی زیبا می شه حالت ما وقتی پاسخ این سوال رو در آیات و روایات تحقیق و مطالعه کنیم. شرمنده می شویم بسیار.
     
    #3
  4.  

    مدیر انجمن اعتقادات کاربر تازه وارد کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    26
    تشکر شده:
    79
    امتیاز:
    0
    اجازه بدید بنده هم سؤالی مرتبط با سؤال جنابعالی را مطرح کنم تا به جواب بهتری برسیم.

    مشهور است که از جنبه‌های اصلی کرامت انسان، عقل انسان است که آنرا از حیوانات متمایز می‌کند
    حال سؤال اینجاست که آیا این عقل برای انسانها در طول تاریخ کرامت آورده یا بدبختی؟
    مثلا با همین عقل، کشفیات مختلف صورت گرفته؛ آیا این کشفیات به نفع بشر بوده یا به ضرر وی؟
    مثلا بمب اتم یا ماشین یا تکنولوژی‌های مختلف با این عقل کشف و یا اختراع شده‌اند؛ آیا این کشفها و اختراعها دنیا را محل خوبی برای زندگی کرده‌اند یا نه؟

    و در نتیجه اینکه آیا عقل که کرامت برای انسان بوده، در واقع کرامت بوده یا نه؟
     
    مطهر از این پست تشکر کرده است.
    #4
  5.  

    مطهر کاربر مسعتد کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2013
    ارسال ها:
    430
    تشکر شده:
    1,221
    امتیاز:
    0
    وقتی خداوند چیزی را به انسان عطا می‌کند، قطعا آن چیز، خیر و خوب است؛ چون خداوند خیر محض است و شر از او صادر نمی‌شود؛ بنابراین عطای خداوند نیز خیر است و شر در او راه ندارد.

    ولی چه بسا همین خیر به دست خود انسان، تبدیل به شر شود. مثل اینکه آدم حکیم و دانا، چاقو را درست می‌کند ولی وقتی همین چاقو در دست انسان دانا بیفتد، از چاقو در راه خیر استفاده می‌شود ولی اگر در دست انسان نادان و جاهل باشد، چاقو در مسیر شر استعمال خواهد گردید.

    بنابر این در استفاده از لوازم و امکانات، وجود، برداشت و نحوه استفاده مستعمِل جایگاه ویژه‌ای دارد.

    عقل موهبتی الهی و یکی از مصادیق کرامت انسان‌هاست ولی همین عقل در دست علی علیه‌السلام موجب حفظ دین و سعادت انسان‌ها می‌گردد و در دست معاویه موجبات هلاکت دین و نابودی انسان‌ها را فراهم می‌کند.
     
    مدیر انجمن اعتقادات از این پست تشکر کرده است.
    #5
  6.  

    مطهر کاربر مسعتد کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2013
    ارسال ها:
    430
    تشکر شده:
    1,221
    امتیاز:
    0

    انشاءالله عزیزان دیگر نیز حضور پیدا می‌کنند و بحث را کاملتر می‌کنند؛ بنده هم به نوبه خود مطالبی عرض می‌کنم.

    خداوند در سوره اسراء می‌فرماید:
    «وَ لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنىِ ءَادَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فىِ الْبرَّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلىَ‏ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلا؛ و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم، و آنان را در خشكى و دريا [بر مركبها] برنشانديم، و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم، و آنها را بر بسيارى از آفريده‏هاى خود برترى آشكار داديم‏». [SUP]1[/SUP]

    همانطور که مشاهده می‌شود در آیه از دو اصطلاح استفاده شده است: تکریم و تفضیل.
    قاعدتا این دو باید باهم متفاوت باشند و الا ذکر آندو در یک آیه بی معنی خواهد بود؛ یعنی اگر تکریم معنای تفضیل را می‌رساند، دیگر ذکر تفضیل بی معنی می‌نماید و بالعکس.

    پی بردن به تفاوت این دو (تفضیل و تکریم) ما در جهت فهم بهتر آیه و در نتیجه فهم موارد اکرام و تفضیل انسان یاری خواهد نمود.

    تفاوت تکریم و تفضیل:

    1. عمده مفسران تکریم را مختص امور مادی و تفضیل را به امور معنوی معنی کرده‌اند.
    [SUP]2 [/SUP]

    2. تکریم بدون مقایسه است ولی معنای تفضیل در مقایسه روشن می‌شود. یعنی وقتی خداوند کرامت به انسان داده است، به خاطر حیثیت وجودی انسان بوده است ولی تفضیل مقایسه بین انسان و موجود یا موجودات دیگر است.
    [SUP]3[/SUP]

    3. برخی از مفسران گفته‌اند، کرامت مربوط به مواهبی است که ذاتا انسان آنها را دارا می‌باشد و فضیلت مواهبی است که انسان به توفیق الهی آنها را کسب می‌کند.
    [SUP]4[/SUP]

    4. منشأ اصلی کرامت انسان، عقل اوست که یکی از قوای روح وی می‌باشد و با این عقل است که برای خود مرکب تهیه می‌کند و یا از چیزهای پاک بهره‌مند می‌شود و غیره.

    ادامه دارد...

    ------------------------------------
    1. سوره اسراء، آیه70.
    2. تفسیر نور، ج7، ص94؛ تفسیر نمونه، ج12، ص199.
    3. تفسیر المیزان، ج13، ص215.
    4. تفسیر نمونه، ج12، 198.
     
    مدیر انجمن اعتقادات از این پست تشکر کرده است.
    #6
  7.  

    مطهر کاربر مسعتد کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2013
    ارسال ها:
    430
    تشکر شده:
    1,221
    امتیاز:
    0
    ریشه کرامت و برتری انسان:
    خداوند در سوره مؤمنون می‌فرماید:
    «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقين‏
    سپس نطفه را بصورت علقه [خون بسته‏]، و علقه را بصورت مضغه [چيزى شبيه گوشت جويده شده‏]، و مضغه را بصورت استخوانهايى درآورديم و بر استخوانها گوشت پوشانديم سپس آن را آفرينش تازه‏اى داديم پس بزرگ است خدايى كه بهترين آفرينندگان است».
    [SUP]1[/SUP]

    نکته بسیار مهمی که در این آیه وجود دارد اینست که خداوند پس از
    «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً؛ آفرینش تازه» بر خود تبریک می‌گوید و آن خلق جدید، فصل بین انسان و موجودات دیگر است که خداوند را به تبریک‌گویی بر خود وا می‌دارد و قطعا همان عامل و ریشه کرامت و برتری انسان بر دیگر موجودات است.

    خداوند در این آیه در مقام بیان مراحل خلق انسان از تعبیر خلق استفاده نموده است ولی برای مرحله آخر تعبیر انشاء را به کار برده است و این نشان از تفاوت ماهوی مراحل قبل با این مرحله دارد؛ مرحله‌ای که پس از آن انسان این مقام را پیدا می‌کند که خداوند بر خود آفرین و تبریک بگوید.

    خداوند به صورت سربسته تعبیر انشاء خلق آخر آورده است ولی در روایات اسلامی معنای آن روشن و آشکار گشته است. در روایات آمده است که انشاء خلق دیگر همان
    نفخ روح در کالبد بدن می‌باشد. روحی که موجب گردیده است تا انسان از مرحله نباتی و حیوانی گذر کند و پا در مرحله انسان بگذارد. [SUP]2[/SUP]

    بنابر این کرامت و فضیلت انسان مربوط به روح اوست، روحی که خداوند از علم آن به ما کم عطا کرده است؛ همانگونه که خداوند در قرآن می‌فرماید:
    «وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلا؛ و از تو درباره «روح» سؤال مى‏كنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است و جز اندكى از دانش، به شما داده نشده است!» [SUP]3[/SUP]

    ولی جالب اینجاست که در روایات فرموده‌اند: «من عرف نفسه فقد عرف ربه؛ هر کس خود را شناخت خدا را شناخت»
    [SUP]4[/SUP] و لذا شناخت روح امکان‌پذیر است و آیه هم آن را نفی نمی‌کند.
    چون در آیه نفرمود به انسانها دانش روح کم داده شده است، بلکه فرمود به شما دانش اندک از روح داده شده است و شما همان سؤال کنندگان بودند.

    نتیجه:
    تمامی کرامت و فضیلت انسان مربوط به روح انسان است و هر چیزی که کرامت و فضیلت برای انسان محسوب می‌شود، ریشه در روح وی دارد و یا از قوای روح به حساب می‌آیند.


    -----------------------------------
    1. سوره مؤمنون، آیه14.
    2. تفسیر نمونه، ج14، ص212.
    3. سوره اسراء، آیه85.
    4. مصباح الشریعه، ص13.
     
    مدیر انجمن اعتقادات از این پست تشکر کرده است.
    #7
  8.  

    hp.unique کاربر تازه وارد کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/02/2018
    ارسال ها:
    3
    تشکر شده:
    0
    امتیاز:
    1
    جنسیت:
    زن
    ممنون از مطالب مفیدتون
     
    #8