ویژگی های جوان

شروع موضوع توسط قلم ‏16/04/2012 در انجمن جوانان

  1.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    سلام علیکم.
    به نظرم برای درک جوانان و سعی در رفع اسیب های رفتاری ا فکری یا ...بایستی اول جوان را بشناسیم. حالا اولا جوان به چه سنی گفته می شه. و ثانیا اینکه ویژگی هایی که جوان داره چیه؟

    ممنون می شم که این ویژگی ها رو از منظر اسلام و یا غرب اگر می فرمایید مستند و با روایتش بیان کنید تا بهتر متوجه بشم و فرق این دو دیدگاه (اسلام و اندیشمندان اسلامی - اندیشمندان غربی) را بدانم.
     
    مدیر انجمن خانواده, قلم, mojtaba110 و 1 کاربر دیگر از این پست تشکر کرده اند.
    #1
  2.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    سلام بر قلم بزرگوار؛ ممنون از فتح بابی که در این رابطه کردید.
    تقریبا سن
    20 تا 40 سالگی رو دوره جوانی می نامند. :eek:k:

    میشه دوره طفولیت کودکی و نوجوانی رو به عنوان نوعی آماده سازی برای ورود به مرحله جوانی تلقی کرد،

    [​IMG]

    مرحله ای که فرد در اون باید به عضو مفید و سازگاری از جامعه تبدیل بشه.
    در این دوران پاره ای توانایی های جسمی و قابلیت های ذهنی به اوج می رسن،
    این دوره از زندگی زمانیه که فرد باید سبک زندگیش رو مشخص کنه
    و به نقشه هایی که قبلا در ذهنش تدارک دیده جامه عمل بپوشونه.

    در این دروه با سه بحث
    جسمی، شناختی و اخلاقی، و اجتماعی و شخصیتی مواجه هستیم
    که فکر می کنم محل بحث شما به دو مورد اخیر بر می گرده،
    که در ادامه سعی می کنم به بررسی نگاه اندیشمندان غربی در این رابطه بپردازم.

     
    مدیر انجمن خانواده, قلم, mojtaba110 و 1 کاربر دیگر از این پست تشکر کرده اند.
    #2
  3.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    :fekr:ویژگی های شناختی:fekr:

    در دوره جوانی ما شاهد دوره جدیدی از رشد شناختی هستیم:

    مساله یابی: پس از دوره نوجوانی افراد نه تنها از توان حل مساله بر خوردار می شن،
    بلکه قدم به مرحله تازه ای می گذارن. بر اساس این طرز فکر،
    افراد جوان می تونن دانش و اطلاعات خودشون رو برای طرح مسائل جدید به کار ببندن
    یعنی به مسئله یابی بپردازن، به نظر می رسه این توانایی با افزایش سن بیشتر می شه.

    نسبی گرایی: در این مرحله افراد اطلاعاتشون رو کمتر به شکل مطلق می بینن
    و به نسبی گرایی تمایل دارن. یعنی معتقدن دانش هر انسان مبتنی بر دیدگاه ذهنی خاصیه و لزوما قطعیت نداره.


    تفکر دیالکتیکی:
    یعنی درک شناسایی اندیشه های متضاد.
    در این دوره مسائل اقتصادیسیاسی و آموزشی انباشته از عناصر ضد و نقیضیه که شاید در دوران نوجوانی کمتر بهش توجه بشه.


    اندیشیدن درباره ماهیت نظام ها:
    در این دوره نسبت به دوره قبل در درک کلی نظام های فکری توانایی بیشتری وجود داره.
    مثلا در پاسخ به سوال هایی که مستلزم یافتن وجوه تفاوت و شباهت بین نظام ها یا نظریه هاست عملکرد بهتری دیده می شه.


    در کل می شه گفت در جوانی افراد در تعیین مسایل واقعی زندگی که حلش مستلزم مواجهه با اندیشه های ضد و نقیضه،
    کارایی بیشتر یدارن و در عین حال می تونن مشکلات رو از چشم اندازهای مختلفی ببینن.
    می فهمن که اکثر مسائل لزوما راه حل واحدی نداره و باید برای حلش شیوه های انعطاف پذیری به کار بسته بشه.
    ( سلیگمن، کارول و همکاران، 1991، به نقل از روانشناسی رشد نوشته احدی و جمهری)


     
    مدیر انجمن خانواده, قلم, mojtaba110 و 1 کاربر دیگر از این پست تشکر کرده اند.
    #3
  4.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    :yes:ویژگی های اخلاقی:yes:

    همزمان با تغییرات شناختی تحول تازه ای در اصول اخلاقی شکل می گیره.
    افراد بعد از نوجوانی تجارب تازه ای رو کسب می کنن و در این خلال به اصول اخلاقی قویتری پایبند می شن.
    نگرش ها و قضاوت های اخلاقیشون هم تغییرات تازه ای می کنه.

    به عقیده کلبرگ، در این سنین فرد متوجه میشه، ممکنه بین دو معیار پذیرفته شده اخلاقی تضاد وجود داشته باشه
    و او باید به نوعی اونها رو برای خودش حل و فصل کنه.
    فرد ضمن احترام به قوانین ممکنه از نارسایی بعضی موارد قانونی هم آگاه بشه
    و بفهمه افراد دیگه ممکنه عقاید و ارزش های متفاوت و مختلفی داشته باشن.
    ( بر گرفته از کتاب روانشناسی رشد، احدی و جمهری)


    ادامه داره.........
     
    mojtaba110, pajoheshgar, مهرانه و 1 کاربر دیگر از این پست تشکر کرده اند.
    #4
  5.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    :nashenas:رشد اجتماعی و شخصیتی:nashenas:

    همزمان با تحول جسمی، شناختی و اخلاقی افراد در دوره جوانی با مسائل جدیدی رو به رو می شن،
    که هر کدوم در تغییر شخصیتی شون موثره.
    افراد در این دوره با وظایف مهمی رو به رو هستن که عبارتند از:
    انتخاب شغل، ازدواج، پدر یا مادر شدن، ادامه تحکیم هویت شخصیتی.

    [​IMG]
     
    mojtaba110 و مهرانه از این پست تشکر کرده اند.
    #5
  6.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    شغل

    با شروع سال های جوانی انتظار می ره اکثر افراد به انتخاب شغل رسیده باشن،
    البته به خاطر فشارهای اجتماعی و پیچیدگی دنیای شغل، این انتخاب با مشکل ممکنه مواجه بشه.
    افراد جوان غالبا در انتخاب و برنامه ریزی شغلی کارایی کافی ندارند.

    [​IMG]
    در درجه اول تصور اونها این هست که باید شغلشون رو از بین مشاغل محدودی انتخاب کنند.
    دوم اینکه اکثرا دنبال مشاغل حرفه ای هستن در حالی که طبق آمار منتشر شده غربی ها فقط 15 تا 18 درصد مشاغل موجود مشاغل حرفه ای محسوب می شن.
    سوم اینکه خیلی از مردان جوان به مشاغلی چون منشی گری یا فروشندگی علاقه ای ندارن.
    و
    بالاخره اینکه افراد جوان یه تصور رویایی و شاعرانه از مشاغل دارن که با واقعیت تطابق نداره.

    ناگفته نمونه که انتخاب شغل تاثیر زیادی بر سایر جنبه های زندگی فرد داره،
    یعنی با
    هویت اجتماعی، سبک زندگی، و حتی نوع روابط اجتماعی مربوطه.
    موفقیت شغلی تا حد زیادی، بر میزان
    اعتماد به نفس افراد تاثیر می گذاره
    .
     
    قلم و mojtaba110 از این پست تشکر کرده اند.
    #6
  7.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    ازدواج

    به اعتقاد اریکسون، یه فرد جوان نیاز داره با فرد دیگری یا دیگران پیوند عاطفی برقرار کنه،
    :tavafogh:
    به عبارتی نسبت به دیگران نوعی احساس تعهد درش به وجود میاد،
    که اگه در این سن از ایجاد چنین تعهدی بترسه، از اجتماع منزوی می شه.
    توانایی در ایجاد یک رابطه صمیمی،که مستلزم گذشت و مصالحه ست،
    به احساس هویت شخصی فرد بستگی داره، هویتی که پایه هاش در نوجوانی شکل گرفته.
    [​IMG]
    جوانانی که از هویت قوی برخوردار باشند، آماده اند تا هویت خودشون رو با دیگری سهیم بشن.
    حتی رابطه جنسی سالم در زناشویی زمانی امکان پذیره که فرد به یه هویت مطلوب رسیده باشه.

    فردی که بتونه بحران این دوره رو ( که همون صمیمیت در مقابل کناره گیریه البته به گفته اریکسون) به خوبی پشت سر بذاره،
    به
    توانایی عشق ورزیدن می رسه، :doosti:
    که از نظر اریکسون نوعی از خودگذشتگی متقابل بین کسانی هست که شریک زندگی هم دیگه هستن.
    به اعتقاد اریکسون فقدان چنین رابطه و خلا ناشی از اون ممکنه آسیب های روانی به دنبال داشته باشه.
     
    قلم و mojtaba110 از این پست تشکر کرده اند.
    #7
  8.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    پدر یا مادر شدن

    یکی از تجارب مهم و تعیین کننده زندگی، داشتن فرزنده، که تجربه ای بسیار لذت بخشه.
    از نظر برخی روانشناسان هیچ تجربه ای به این اندازه بر رشد و تحول شخصیت تاثیر نمی گذاره.

    [​IMG]
    افراد جوان به دلایل مختلفی خواهان داشتن فرزند هستن:
    گاهی تولد فرزند به عنوان ادامه حیات و بقای نسله،
    گاهی نیز فرزند از طرف والدین به عنوان یار آینده و نوعی تامین امنیت قلمداد می شه.
    برخی هم صرفا به خاطر انتظارات اجتماعی بچه دار می شن.

    برخی بررسی ها نشون داده داشتن فرزند لزوما روابط زن و شوهر رو بهبود نمی ده، داشتن امکانات هم تنها شرط کافی برای صاحب فرزند شدن نیست.

    به هر حال سازگاری با تولد فرزند نیازمند انطباقی جدیده که چندان هم شاید کار ساده ای نباشه،
    اگر چه این سازگاری سخته، ولی با گذشت زمان از شدت این مشکل کم میشه.
     
    قلم و mojtaba110 از این پست تشکر کرده اند.
    #8
  9.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    تا اینجای بحث یه کلیت از دوره جوانی در ابعاد مختلف البته اونم از نظر اندیشمندان غربی
    ( برگرفته از کتاب روانشناسی رشد، احدی و جمهری)مطرح شد که فکر می کنم از این دیدگاه همین مقدار کافی باشه؛
    در ادامه سعی دارم به طور مصداقی به بیان
    ویژگی های اخلاقی مهم این دوره با عنایت به صحبت های آقا در این رابطه بپردازم،
    (لازم به ذکره این مطالب بر گرفته از کتاب شیوه های رفتار با جوانا از منظر ولایت نوشته احمد طهماسبیه)

    [​IMG]

    دوستان اگر حدیثی در رابطه با هر بخش سراغ داشتن برای تکمیل بحث کمک کنن. ممنون
     
    mojtaba110 و ammar از این پست تشکر کرده اند.
    #9
  10.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    تمایلات و انگیزه های دوران جوانی از منظر مقام معظم رهبری

    1. به رسمیت شناخته شدن

    جوان در دوره جوانی به خصوص در آغاز جوانی تمایلات و انگیزه هایی دارد؛
    چون در حال
    تکوین هویت جدید خود است،
    مایل است شخصیت جدید او به رسمیت شناخته شود که غالبا این اتفاق نمی افتد
    و پدر و مادرها، جوان را در هویت و شخصیت جدید او گویا به رسمیت نمی شناسند.

    [​IMG]
     
    pajoheshgar و mojtaba110 از این پست تشکر کرده اند.
    #10
  11.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    2. احساس تنهایی و غربت

    جوان احساسات و انگیزه هایی دارد. رشد جسمانی و روحی دارد،
    به دنیای تازه ای قدم گذاشته که غالبا دور و بری ها؛ خانواده، کسان، افراد در جامعه،
    از این
    دنیای جدید بی خبر و بی اطلاع می مانند یا به آن بی اعتنایی می کنند.
    لذا جوان احساس تنهایی و غربت می کند.
    [​IMG]
    مایلم این چیزها را بزرگ ترها بشنوند و مورد توجه قرار دهند و دوره جوانی خودشان را به یاد بیاورند.
     
    مدیر انجمن خانواده, a3hati و مهرانه از این پست تشکر کرده اند.
    #11
  12.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    3. مواجه شدن با مجهولات و احساس خلاء و ابهام

    جوان در دوره جوانی، چه اوایل بلوغ و چه بعدها با
    مجهولات زیادی رو به رو می شود:
    مسائل جدید برای او مطرح می شودکه سوال انگیز است.

    [​IMG]
    در ذهن او
    شبهه ها و استفهاماتی به وجود می آید که مایل
    است به این شبهه ها، سوال ها و استفهام ها پاسخ داده شود.
    که در بسیاری از موارد پاسخ به هنگام و دلنشین داده نمی شود، لذا جوان احساس خلاء و ابهام می کند.
     
    مدیر انجمن خانواده, a3hati و مهرانه از این پست تشکر کرده اند.
    #12
  13.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    4. احساس بیهودگی ناشی از عدم بهره برداری از توانایی ها

    جوان احساس می کند در وجود او انرژی های متراکمی وجود دارد،
    توانایی هایی را در خود احساس می کند، هم از لحاظ جسمانی و هم از لحاظ فکری و ذهنی.
    حقیقتا هم توانایی هایی که در جوان هست می تواند معجزه کند،
    می تواند کوه ها را جابه جا کند ،
    اما جوان احساس می کند که از این نیروها و انرژی های متراکم و توانایی های او بهره برداری نمی شود،
    لذا احساس بیهودگی و اهمال می کند.

    [​IMG]
     
    مدیر انجمن خانواده, a3hati و مهرانه از این پست تشکر کرده اند.
    #13
  14.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    5. احساس بی پناهی ناشی از عدم راهنمایی والدین

    جوان برای اولین بار با دنیای بزرگی در این دوران مواجه می شود،
    که
    این دنیا را تجربه نکرده و از دنیا چیزهای زیادی نمی داند.
    بسیاری از حوادث زندگی برای او پیش می آید که تکلیف خودش را در مقابل آن ها نمی داند.
    احساس می کند که
    احتیاج به راهنمایی و کمک فکری دارد. و از آنجا که پدر و مادرها غالبا اشتغال دارند،
    به جوان نمی رسند و این کمک فکری به او داده نمی شود. جوان احساس بی پناهی می کند.

    [​IMG]
     
    مدیر انجمن خانواده, a3hati و مهرانه از این پست تشکر کرده اند.
    #14
  15.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    ویژگی های دوران جوانی

    شناخت ویژگی های دوران جوانی همونطور که جناب قلم اشاره کردن، در شیوه رفتار با جوان بسیار موثره،
    و یکی از معضلات اکثر والدین، ندونستن و نشناختن این ویژگی هاست،
    انتظار ما از جوان در نوع رفتار و کردارش، باید با در نظر گرفتن این ویژگی ها باشه، که در ادامه به این ویژگی ها اشاره می شه:

    1. تنوع طلبی

    جوان مظهر تنوع طلبی و شیفته روش های نوین در روزگار خود است.
    همیشه دنبال چیزهای تازه و نو است. به هر چیز نو با عینک خوش بینی نگاه می کند،
    :Black (12):
    و شاید این تنوع طلبی مورد توجه دشمنان قرار گیرد و آن ها را وادار به
    مدگرایی افراطی کند.
    ولی در نهایت تنوع طلبی را می توان
    یک ویژگی مثبت در جوانان دانست، زیرا یکسان طلبی خستگی آور است.
    مثل جاده یا اتوبانی که برای هر راننده ماهری خسته کننده است ولی جاده کوهستانی با تنوع جنگل و پیچ و خم و... ملال آور نیست.

    این خصوصیت در
    خلقت جهان هم قابل مشاهده است،
    اگر جهان همه اش دریا بود چه میشد؟ اگر همه درختان شبیه هم بودند؟ اگر همیشه شب بود؟
    اگر همه انسان ها زن یا مرد بودند؟ اگر همه زشت بودند؟ اگر همه زیبا بودند؟ اگر همیشه سرد بود؟اگر همیشه گرم بود؟...
    پس جهان هم با نوعی تنوع خلق شده، حتی در
    عبادت اگر نماز ما رکوع و سجود و تشهد و قنوت نداشت چقدر خسته کننده بود؟
    جوان از پوشش یکسان، خوراک یکسان، تفریح یکسان، و... لذت نمی برد و به همین خاطر دنبال تنوع است.
    اگر ما جوان را با این تنوع ها دیدیم، او را متهم به بی دینی نکنیم.

    این مطلب مورد تایید مقام معظم رهبری هم هست که فرمودند:
    " آن کسانی که خیال می کنند نسل جوان فاسد شده،
    چون چهار نفر دختر و پسر با لباسی که آن ها نمی پسندند می بینند،
    که لزوما هم معلوم نیست آنچنان منفی باشد، اشتباه می کنند."

     
    قلم و مدیر انجمن خانواده از این پست تشکر کرده اند.
    #15
  16.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    2. اصلاح طلبی
    اصلاح طلبی واژه زیبایی است که هم از آن اراده باطل می توان کرد و هم اراده حق،
    :jangjoo:
    آنچه پس از خرداد 76 مطرح شد، معنای واقعی کامه اطلاح طلبی نیست چون از آن اراده باطل می کنند،
    منظور از اصلاحات را اصلاح قرآن، دین، قانون اساسی، حذف ارزش ها،
    اصول و اعتقادات و مقدسات مردم دانسته و مخالفین خود را ضد اصلاحات می نامند،
    در حالی که هیچ عاقلی با اصلاحات و اصلاح طلبی نمی تواند مخالفت کند.

    اولین اصلاح طلبان پیامبران و ائمه معصومین بودند،
    اصلاح طلب واقعی امام حسین است،
    که فلسفه قیام خود را اصلاح امور امت جدش می داند، این خصوصیت در جواننان به شکل دیگری نمود می کند.

    در این زمینه مقام معظم رهبری می فرمایند:
    " جوان به طور طبیعی طالب اصلاح طلبی است.
    منظور از اصلاح طلبی تعبیرهای رایج آن و اصلاح طلبی به عنوان یک پز سیاسی نیست،
    بعضی زیر نام زیبا و جذاب اصلاح طلبی به دنبال چیزهایی هستند
    که این فقط جنبه تشریفاتی در زندگی انسان داشته باشد که این امر نقطه مقابل اصلاح طلبی است،
    بعضی اسم اصلاح طلبی را می آورند اما مقصودشان، اصلاحات آمریکاریی است".

    3. عدالت خواهی

    یکی دیگر از صفات دوران جوانی عدالت خواهی است.
    جوان از بی عدالتی و ظلم تنفر دارد و مخالفتش را به هر نحو ممکن اعلام می کند.
    امروزه پرچمدار مبارزات ضد ظلم در اکثر کشورها دانشجویان و جوانان اند.
    در انقلاب شکوهمند ما هم یاران با وفای امام عزیزمان را همین جوانان تشکیل می دادند
    تا به دست توانمند پیر مرادشان بتوانند عدالت را در جامعه ظلم زده بگسترانند،

    در دوران آخر الزمان هم اکثر یاران عدالت گستر جهان،
    مهدی موعود را جوانان تشکیل می دهند.
    " انّ اصحاب القائم شباب لا کهول فیهم"[SUP]1[/SUP]

    "از آن جا كه جوان هنوز در نابرابري هاي محيط غرق نشده و به آن خو نگرفته و آلوده نشده است،
    صفت عدالت طلبي و حمايت از مظلومان در او بيشتر تجلي دارد.
    قرآن كريم به نمونه هايي در اين باره اشاره مي كند؛
    از جمله ي اين جوانان عدالت طلب و حامي مظلوم،
    حضرت موسي(ع) است.
    در
    سوره ي قصص، آيات 15 و 23 ـ 28، آمده است كه حضرت موسي(ع) جواني عدالت طلب و حامي مظلومان بود.
    و به همين جهت در سرزمين مصر به حمايت از شخص مظلومي برخاست
    و در مدين نيز جوان مردانه به كمك دختران حضرت شعيب رفت و براي گوسفندان آن ها از چاه آب كشيد".
    [SUP]2[/SUP]

    مقام معظم رهبری به عنوان سمبل عدالت در این باره می فرمایند:
    " جوان به طور طبیعی خواهان عدالت، آزادی مشروع و تحقق آرمان های اسلامی است،
    جوان ، تصوری از سیمای امیرالمومنین( ع) رادر زهن خود دارد که او را هیجان می آورد
    و نواقص موجود را با آن مقایسه می کند و طالب اصلاح می شود، که این چیز بسیار برجسته است".

    پانویس
    1. بحار الانوار، ج52، ص333.
    2. بر گرفته از مقالهویژگی جوانان از نگاه قرآن، علی امیرخانی، نشریه صباح، شماره19.
     
    #16
  17.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    4. الگوپذیری

    جوانان برای
    تکوین شخصیت روحی و فکری و اجتماعی خویش، همواره سعی می کنند
    افرادی را که از نظر مادی یا معنوی به کمال رسیده اند الگوی خویش قرار دهند.
    حال این هنر ماست که بتوانیم برای جوانان
    الگوی مناسب و خوب معرفی کنیم.
    قبل از اینکه دشمنان، الگوی خود را در قالب های گوناگون به جوانان معرفی کنند.
    ما باید
    امام علی(ع)، ائمه اطهار و حضرت زهرا و زینب و بزرگان تاریخ را به عنوان الگو به آنها معرفی کنیم،
    که متاسفانه نتوانستیم جوانان تشنه الگوپذیری را سیراب کنیم.

    [​IMG]
    مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند:
    شما امیر المومنین را فقط به عنوان یک چهره دوران چهل ساله، پنجاه ساله و شصت ساله نبینید....
    درخشش امیرالمومنین در دوران جوانی همان الگوی ماندگار است که همه جوانان می توانند آن را سرمشق خود قرار دهند.
    در دوران جوانی در مکه، یک عنصر فداکار، باهوش، یک جوان فعال، پیشرو و پیشگام بود.
    در همه میدان ها مانع های بزرگ را از سر راه پیامبر برطرف می کرد.
    در میدان های خطر سینه سپر می کرد و سخت ترین کارها را بر عهده می گرفت.
    با فداکاری خود امکان هجرت پیامبر به مدینه را فراهم کرد و بعد در دوران مدینه،
    فرمانده سپاه فرمانده دسته های فعال، عالم، هوشمند، جوانمرد و بخشنده بود. در میدان جنگ سرباز شجاع و فرمانده پیشرو بود.
    در عرصه حکومت یک فرد کارآمد بود. در زمینه مسائل اجتماعی هم یک جوان پیشرفته به تمام معنا بود.
    پیامبر اکرم، نه فقط از کسی مثل علی، بلکه دو دوران 10 سال و چند ماه حکومت خود
    از عنصر جوان و نیروی جوان حداکثر استفاده را کرده است
    .[SUP]1[/SUP]

    5. میل به خودنمایی

    ویژگی دیگر دوره جوانی میل به خودنمایی است،
    جوان به
    اثبات شخصیت خود علاقه دارد، نشان می دهد که از دیگران کمتر نیست.
    علاقمند به
    شهرت بوده و مایل است، استعداد و توانایی های خود را به رخ دیگران بکشد
    و به هر نحو ممکن خاصه در اجتماع، خود را نشان دهد، جوان به افراد معروف و قهرمان ابراز علاقه می کند
    و دوست دارد روزی مثل آنها شود و سعی می کند در رفتار، کردار و پوشش مثل آنها شود.

    از نظر روانشناسی، حس خودنمایی در جوان امری عادی است.
    جوان در دوران جوانی، حالت نقش پذیری شدیدی دارد.
    پدران و مادران و کسانی که در رابطه با جوانان هستند
    این حس خودنمایی را یک صفت منفی نبینند
    بلکه سعی کنند،
    این حس را جهت دهند و جوان را هم تحت فشار قرار ندهند.

    پانویس ها
    1. پرتوی از ولایت، ج3، ص15.
     
    #17
  18.  

    قلم کاربر ماندگار کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏08/04/2012
    ارسال ها:
    2,292
    تشکر شده:
    6,508
    امتیاز:
    113
    جنسیت:
    زن
    سلام
    این مقاله ای رو که گذاشتید بسیار عالی بود. استفاده کردم. ممنون.
    به نظر می رسه که ویژگی های یک جوان این هاست:
    1. تنوع طلبی
    2.اصلاح طلبی
    3. عدالت خواهی
    4. الگو پذیری
    5. میل به خودنمایی

    که البته به نظرم انسانی اصلاح طلب هست که عدالت خواه باشد. یعنی وقتی اصلاح طلبی رو جزو ویژگی ها بیاریم عدالت خواهی دیگه ویژگی نمی شه. ضمن اینکه عدالت خواهی رو دیگران هم دارند و ویژگی جوان نیست. اما به نظر می رسه که چیزهای دیگه ای هم باید باشه. چون می بینیم در جوان ها غیر ازاین موارد رو. مثل اینکه تمایل دارن که زود به نتیجه رسیدن . یا خسته نشدن از کاری که بهش عقیده دارن ولو همه مخالف باشن و ....
     
    قلم از این پست تشکر کرده است.
    #18
  19.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    ممنون از دقت نظرتون،
    در مورد این سوال باید عرض کنم، اگر بحث رو از ابتدا دنبال کرده باشید،
    باید متوجه شده باشید که ورود به این دوران از نظر اریکسون یعنی مواجه شدن با بحران صمیمیت در مقابل انزوا،
    یعنی در این دوره فرد تمایل داره با دیگران رابطه عاطفی برقرار کنه،
    وقتی به دلیل بی توجهی اطرافیان این مهم میسر نشه احساس تنهایی و در خودفرورفتگی می کنه.

    وقتی ما این موارد رو به عنوان ویژگی های این دوران بحث می کنیم،
    به این معنا نیست که اون رو منحصر به این دوره می دونیم؛
    :no:
    در دوره بزرگسالی هم می تونیم احساس تنهایی داشته باشیم،
    تنهایی در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی به اوج می رسه، بعد از هفتاد سالگی هم مرتبا کم می شه،
    این هم باید قابل درک باشه،
    چون زمانی که جوان دوران تحصیل رو پشت سر می گذاره و وارد محیط کار میشه مرتبا روابط جدیدی برقرار می کنه ،
    از طرفی جوان ها خیلی بیشتر از افراد مسن که یاد گرفتن با کمبودها بسازن،
    از روابط صمیمانه توقع داره که اگه اون توقعات برآورده نشه احساس تنهایی می کنه.
    انشالله که ابهام برطرف شده باشه
    :Black (5):
     
    #19
  20.  

    عطر افلاکی کاربر مسعتد

    تاریخ عضویت:
    ‏10/04/2012
    ارسال ها:
    461
    تشکر شده:
    1,225
    امتیاز:
    0
    شغل :
    روانشناسی
    محل سکونت:
    تهران
    اولا به نظرتون با وجود این همه الگوی خوب در اسلام و تاریخ اسلام، می شه چنین ادعایی کرد؟؟؟

    دوما پیامبر فرمودن: "جستجو و طلب علم بر هر مسلماني واجب است."[SUP]1[/SUP]
    در صحبت های خودتون هم کاملا لزوم این جستجو واضحه، پس خود جوان موظفه به دنبالش بره
    و اگه بنا به فرموده خودتون به راه خطا بره به نظرتون کسی غیر از خودش باید جوابگو باشه؟...

    اسلام حتی برای انتخاب یه معلم خوب هم به ما میزان داده؛ سفارش پیشوایان ما اینه كه
    باید به نزد عالمانی برای كسب علم رفت كه انسان را از كبر به جانب تواضع، از سازشكاری به سوی اندرز گویی و از نادانی به دانش فرا خوانند[SUP]2[/SUP]
    و از فراگرفتن دانش از مدعیانی كه از یقین به شك و از اخلاص به ریا، از فروتنی به تكبر، از نصیحت به دشمنی و از زهد به دنیا پرستی فرا می‎خواند نهی شده[SUP]3[/SUP]

    در مورد میل به خودنمایی هم همونطور که عنوان شد، جوان به افراد معروف و قهرمان ابراز علاقه می کنه
    و دوست داره روزی مثل اونها بشه
    و سعی می کنه در رفتار، کردار و پوشش مثل اونها بشه،
    خب اگه ما این حس رو جهت بدیم و الگوهای مناسبی رو بهش معرفی کنیم می شه از همین حس خودنمایی در جهت مثبتش استفاده کرد.

    فکر کنم تکلیف کاملا مشخصه، نیازی به سرکوب نیست، فقط جهت دهی درست لازمه...
    :bale:

    پانویس ها

    1. اصول كافي ، ج1، ص 30.
    2. محمدی ری شهری، محمد، علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1، قم: دارالحدیث چاپ اول (1379) ص 334.
    3. همان، ص 334، حدیث 924.


     
    مدیر انجمن خانواده و قلم از این پست تشکر کرده اند.
    #20